Tiedote: Yrittäjät: Työehtosopimuksiin tarvitaan joustavuutta ja palkkamalttia

Julkaistu:

04.10.2017 - 05:21

julkaistavissa heti

Yrittäjät: Työehtosopimuksiin tarvitaan joustavuutta ja palkkamalttia

Työllisyyden ja yritysten kilpailukyvyn kannalta on välttämätöntä, että paikallista sopimista edistetään työehtosopimuksissa reippaasti ja yleiskorotukset ovat mahdollisimman pieniä. - Suomen häntäsija (137.) palkanmuodostuksen joustavuudessa maailmanlaajuisesti on vakava viesti Suomen työmarkkinoiden suurista valuvioista, Suomen Yrittäjien puheenjohtaja Jyrki Mäkynen sanoo.

Monet työntekijä- ja työnantajaliitot neuvottelevat paraikaa työehtosopimuksista. Uudet työpaikat ovat Suomessa jo pitkään syntyneet pieniin yrityksiin. Tuoreen Pk-yritysbarometrin mukaan palkkojen arvioidaan kohoavan nopeammin kuin lopputuotehintojen. Tämä vaikeuttaa työvoiman säilyttämistä ja uusien työntekijöiden palkkaamista. Suomen Yrittäjät muistuttaa, että nämä asiat pitää muistaa neuvotteluissa. Asiaa käsiteltiin Suomen Yrittäjien hallituksen työvaliokunnan kokouksessa Helsingissä tiistaina.

Suomessa maailman jäykin palkanmuodostus

Maailman talousfoorumin WEF:n juuri julkaisema kilpailukykyvertailu osoittaa, että palkanmuodostus on Suomessa edelleen maailman jäykintä. Suomi on palkanmuodostuksen joustavuudessa koko vertailun viimeinen, sijalla 137.

– Tämä on onneton tilanne avoimelle taloudelle. WEF:n vertailu kertoo, että liitot eivät ole pystyneet ollenkaan parantamaan Suomen palkanmuodostuksen joustavuutta, vaikka muuta on puhuttu. Nyt se on tehtävä, Mäkynen sanoo.

Mäkysen mukaan näyttää siltä, että keskitetty sopiminen jatkuu, vaikka elinkeinoelämän EK on sen päättänyt lopettaa. Nyt sitä tehdään vain vientiliittojen johdolla.

– Järjestelmä on huono, jos samalla ei ole mahdollisuutta sopia yrityskohtaisesti toisin kuin työehtosopimuksissa lukee. Yritysten erot toimialojen sisällä ovat nimittäin suuria. Yksi ratkaisu on suurelle osalle väärä tai tarjoaa liian vähän mahdollisuuksia joustaa, Mäkynen muistuttaa.

Mäkysen mukaan tarvitaan radikaali muutos kohti hajautettua työpaikkakohtaista sopimista, joka mahdollistaa jokaisessa yrityksessä sen tilanteeseen sopivan mallin.

– Pitää muistaa, että jopa 62 000 yritystä harjoittaa vientiä tai toimii muuten maailmalla. Myös useimmat kotimarkkinayritykset kohtaavat kansainvälisen kilpailun, hän sanoo.

– Paras olisi, että laissa tai liittojen välillä sovittaisiin vain minimipalkat, ja kaikesta muusta voisi sopia työpaikoilla toisin, jos sitä siellä halutaan.

Hallitusohjelmassa on ratkaisu

Mäkynen muistuttaa, että paikallista sopimista on edistettävä niin, että ketään ei syrjitä.

– Hallituksen pitää toteuttaa tältäkin osin oma ohjelmansa eikä jäädä työmarkkinaosapuolten vangiksi.

Lisätietoja:

Lue koko kannanotto tästä:

Linkki WEF:n raporttiin:

puheenjohtaja Jyrki Mäkynen, Suomen Yrittäjät, p. 0400 364 791, jyrki.makynen [ät] yrittajat.fi

toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen, Suomen Yrittäjät, p. 040 504 1944, mikael.pentikainen [ät] yrittajat.fi

Suomen Yrittäjät on jäsenmäärältään elinkeinoelämän suurin, yli 105 000 jäsenyrityksen keskusjärjestö, joka ajaa Suomen pienten ja keskisuurten yritysten asiaa. Jäsenyrityksistä puolet on yksinyrittäjiä ja puolet työnantajayrittäjiä. Ne työllistävät noin 650 000 henkilöä. Työllistämisluku perustuu vuonna 2014 yhdessä Tilastokeskuksen kanssa tehtyyn laskelmaan. Yrittäjäjärjestön toiminta rakentuu lähes 400 paikallisyhdistyksestä, 20 aluejärjestöstä ja 64 toimialajärjestöstä. Lisätietoa: www.yrittajat.fi.

Ajankohtaista

Sahateollisuuden tiedote 11.10.2017 - EOS: Sahatavaralla positiiviset markkinanäkymät
Sahateollisuuden tiedote 11.10.2017 - EOS: Sahatavaralla positiiviset markkinanäkymä Softwood Conference 5.-6. lokakuuta 2017 Hampurissa EOS: Sahatavaralla...

Sahateollisuus ry:n lausunto sähkön tuotantotuesta 4.10.2017